söndag 26 juni 2016

Siri i varmgul Kampes




Nej, jag är verkligen inte först med att sticka koftan Siri och jag lär inte bli sist heller. Siri har verkligen blivit ett fenomen och jag förstår varför. :) Linnea Öhman, som designat Siri, har lyckats skapa en kofta som inte innehåller sömmar (Hurra!), som stickas uppifrån och ner och med ett intressant mönster i oket, helt enkelt en kofta i min smak.


Jag har valt att sticka dem i Kampes två trådiga ullgarn i färgen varmgul i stickor 3,5 mm. För mig som stickade i storlek medium gick det åt ganska precis 300 gram. 


Även om modellen är perfekt för mig, så har jag ett problem med koftan. I alla fall min kofta. Om ni tittar lite närmare på knappbanden, så ser ni att koftan ger med sig lite för mycket, så att det ser ut som att knapphålen sitter snett. :( 

Jag har beslutat mig för att "produktutveckla" min Siri och sy i band bakom knapslån, så att det blir stabilare knapphål. Dock har jag inte i skrivande stund (jag tog ju bilderna i förrgår) inhandlat några ännu, för jag kommer inte att trivas annars. 


I övrigt har jag inte gjort så många förändringar. Jag har dock förlängt den i ärmar och i kroppen, så att den "räcker ända ner". 

Närbild på oket. Ett riktigt roligt mönster att göra. Det tar slut lite snabbt bara. ;)


Knapparna kommer från en helt magisk knappgarderob, som dykt upp i äldre inlägg här på bloggen. Dessa tyckte jag fångade vad Siri är i sin form. 


/Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar