lördag 18 oktober 2014

Frisson i Rhodesia


Jag och Brittany Willson, designern till denna sjal, har väl inte direkt matchat våra årstider när hon skriver att "Frisson is that moment of excitement and joy that it will soon be time for sandals and sundresses". Här i min del av världen är det just nu höst, men för den skull tycker jag inte att Frisson passar dåligt, snarare tvärt om. För bara 4 USD kan du köpa mönstret till den här sjalen, Frisson, på Ravelry. Till skillnad från det rekommenderade garnet i mönstret har jag stickat sjalen i Malabrigo lace i färgen Rhodesian med stickor 3,5. Jag använde mig av två härvor, vilket tillsammans blev 100 g. Malabrigos garner är helt fantastiska. :)


Jag valde dessutom att göra tre extra points då jag tyckte jag ville ha den lite längre och bredare. Det var inte svårt att räkna ut hur man skulle göra då hela sjalen följer ett och samma mönster för ökningarna. Jag valde också att göra en avmaskning som var väldigt stretchig så att sjalen skulle kännas elastisk. 


Stora partier består av rätstickning så detta är en sjal som även en nybörjare skulle kunna ta sig an. 


Sjalen blev lång, väldigt lång, jag har inte mätt den, men den är en bra över två meter. 

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar