måndag 29 februari 2016

Vanten Malung


Jag tillhör en grupp stickande människor som träffas varje vecka för att göra det vi gillar bäst, sticka och fika tillsammans. Oftast arbetar vi med olika projekt, men ibland händer det att vi också väljer att sticka samma mönster. Och det är precis vad vi har gjort under några veckor. Vi har haft en KAL (knit along) med vanten Malung. Mönstret är traditionellt och förekommer i bland annat malungsdräkten, men Solveig Larsson har gjort en tolkning av detta i boken Vantboken - Solveigs vantar som vi valt att sticka efter. Länk till Ravlery kan du hitta HÄR.  Ett väldigt roligt mönster där det händer något hela tiden. Trots att jag själv inte tycker att jag bemästrat flerfärgsstickning till den nivå jag egentligen skulle vilja, så tycker jag ändå att jag fått till vantarna på ett bra sätt. Dock fick jag blocka tummarna till en bra form. 


Jag har valt att sticka mina Malung med tvåtrådig Kampes i färgerna ockra och svart med stickor 2,5 mm. Längst ner på vanten har jag startat med en lettisk fläta som tyvärr inte hamnade på bild. 

För den intresserade så är det det gamla tågstationshuset i Malung som är i bakgrunden. Det används idag till café och secondhandförsäljning av kläder då tågtrafiken inte längre går. 

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar