måndag 16 juli 2012

Acer Cardigan, completed!





Till slut blev det uppbehåll i den ymniga nederbörden och i förmiddags kunde jag ÄNTLIGEN plåta min färdigstickade Acer Cardigan. Mönstret är designat av Amy Christoffers och går att hitta på Raverly.com. Och jag gillar det - mycket! :) Till skillnad från anvisningarna har jag valt att sticka tröjan helt i bomull eftersom jag ville att denna skulle bli en sommarkofta. Jag valde DROPS Muskat i ljusblå 02 och jag har stickat med stickor 4 mm. Ljusblå var från början ett vågat val för min del men ju mer jag stickade blev jag övertygad om att jag valt helt rätt. 


Från början hade jag inga direkta planer på vad jag skulle ha för knappar men efter ett tag var jag övertygad om att jag ville ha röda för att lysa upp tröjan. Men som du vet, kära läsare, så vill jag gärna använda mig av återbrukade detaljer, dock var det svårt att hitta just röda knappar, som jag berättade i smygtitten





Bilderna är tagna vid den gamla kvarnen på högsta punkten på Kvarnberget i Falun. Jag blev väldigt förtjust i just denna vägg vid en promenad i den närbelägna skogen och jag bestämde mig redan för länge sedan att jag ville plåta koftan just här. För övrigt var marken välfylld av kantareller - i alla fall i förmiddags. Så först till kvarn... ;) 







Jag tycker ofta att ärmar blir för korta på mina tröjor, varför jag på denna kofta valt att göra extra långa sådana. Jag gjorde även extra lång mudd längst ner på tröjan.



Bilder på kedjemönstret som löper över ryggen.





Lite närmare ser kedjorna ut så här.


När jag valde bilder till detta inlägg så fanns påtryckningar att spara denna bild (hm... jag undrar varför? ;)), så bara för er - var så goda - ni vet vilka ni är. :)




 /Ulrika 




8 kommentarer:

  1. Åh vad fin den blev! Jag har också funderingar på att sticka en sån...blev ännu mer sugen nu. :-) Riktigt snyggt med röda knappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så otroligt mycket. Jag är jättenöjd och har sett till att "råka ha den på mig" varje dag sedan den blev färdig. :) Så, det är klart du ska sticka en Acer Cardigan. Jag hejar på! :) /Ulrika

      Radera
  2. Åh vad snygg den var! Precis sån stil på kofta som jag har letat efter! Tack för tips och inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK, Johanna! Vad roligt att du inspirerats av mitt stickande och min stil. Klart du ska göra en Acer Cardigan! :) /Ulrika

      Radera
  3. Bara så läcker och underbar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ankie! :) Jag är väldigt nöjd med utförandet och speciellt mitt färgval som från början var en djärv chansning, men som i slutänden visade sig bli helt rätt. /Ulrika

      Radera
  4. Koftan blev jättefin, dessutom har du fina bilder =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jätteroligt när människor uppskattar det jag gör. Det värmer ett stickhjärta, ska du veta! Tack! :) /Ulrika

      Radera