lördag 7 december 2013

Fair Isle cardigan

Nu är den, min Fair Isle cardigan från Vogue Knitting, äntligen klar klar KLAR!


Koftan har, som titeln avslöjar, ett färöiskt mönster och är, som många koftor från Färöarna och Island, stickade i ett stycke. Vilket betyder att koftan har klippts upp för ärmarna, hals och knäppning och att koftan helt saknar sömmar.

(Det där med att klippa i ett stickat plagg är mer läskigt innan, vid blotta tanken på vad som skulle kunna hända, än efter själva klippandet. Det här var inte sista gången kan jag lova)


En bild av koftan bakifrån, där trekvartsärmen syns.


Jag har valt bruna skinnknappar och satsat på ett par extra knapphål, vilket jag tycker blev riktigt bra.


En detaljbild av knappraden. Och nej, knapparna är inte snett isydda. :-)


En insida säger en hel del om det stickade plagget (och kanske en del om stickaren också) i alla fall tycker jag om att kika in i plagg och här får ni en bild in i min kofta. Det ni också får se är den klippta kanten med en virkad låsning.

Så nu är det bara att finna tillfällen när jag kan bära kreationen. Hur det än är har den lärt mig mycket och jag har fått inspiration till nya framtida skapelser.

Pustar ut och suger på karamellen en stund. 
//Annika

1 kommentar:

  1. Vilken snygg kofta, har sett den växa fram i verkligheten och den blev kanon!!

    SvaraRadera