söndag 10 augusti 2014

Angee och Kiltsockor



Hela den här sockhistorien tar sin början hos Gruvfruns ullfröjd någon gång i påskas. Ullrean på Zauberball gjorde att jag köpte två nystan i gråa toner, dessa skulle jag göra en sjal av var tanken.  Den tanken höll i sig ändå tills jag stickade ett par knäsockor till en kollega och blev väldigt inspirerad att göra ett par egna och omvärderade därmed tanken på att förvandla mina två nystan till en sjal. De skulle självklart bli sockor i stället. 

Jag hade hittat ett bra och passande mönster på ett par sockor som jag tänkte göra till mig själv, dessutom hembjuden till en mycket god stickvän på just stickning och Melodifestival, då inser jag att jag inte har alla delar i mönstret med mig dock stickor och garn. Hur göra? Lösningen fanns i den gå-bort-present som jag hade haft med mig - en sockbok (Sköna strumpor och sockor: 25 klassiska modeller att sticka av Madeline Weston). I den fanns ett mönster på Kiltsockor och det är just dessa som finns till höger i alla bilder. 



Men så blev det ju en massa garn kvar...



... och jag har ju en sockdesignerfavorit i Cookie A och sockan till vänster, Angee, är hämtad från hennes bok Sock Innovation. En helt fantastisk bok för den som gillar sockor. :) 


Här får Angee stoltsera i närbild.


Båda sockorna är alltså stickade i Zauberball med stickor 2,5. 

/Ulrika 

2 kommentarer:

  1. Åh vilka tjusiga! Har två nystan Zauberball som jag köpte hos Gruvfrun förra sommaren med tanke om en sjal som inte blev något, kanske skulle man tänka om och göra tjusiga sockor istället =)

    SvaraRadera
  2. Ja, varför inte? Så blev det för mig. :)

    SvaraRadera